Kannustavaa helppailua verkossa

Olemme vapaaehtoisista nuorista koostuva 4H-helpparisakki, lasten #kannustusryhmä TOP-tehtäväsivustolla – autamme ja kannustamme lapsia ja vastustamme kiusaamista – Suomen presidentti Sauli Niinistön, Robinin ja Diandran käynnistämän kampanjan hengessä.

4H:n vuorovaikutteinen sivusto, TOP-tehtäväpankki nostaa kerhotoiminnan next levelille. Nyt lapsi voi jatkaa opettavaista tekemistä kotona yli tuhannen TOP-tehtävän parissa ja tienata näin pelipisteitä.

Pedagogisten tehtävien ohella käyttäjät voivat itse kehittää uusia omia TOP-tehtäviä. Näistä tehtävistä antavat myös oikeat ihmiset kannustavaa ja tapauskohtaista palautetta. Sivustolla myös kerhot voivat luoda oman virtuaalisen ryhmänsä, jossa he voivat jatkaa kerhoilua vapaa-ajalla.

Miten tämä koko paketti sitten pysyy kasassa? Me 4H-helpparit olemme tehtäväpankin isäntäväkeä ja verkossa nimenomaan käyttäjiä varten. Konkreettinen tehtävämme on antaa tasa-arvoista ja rohkaisevaa palautetta tehdyistä tehtävistä. Kannustamme lapsia tekemään parhaansa ja arvostamaan niin itseään kuin muita. Toiminnallamme näytämme mallia oikeanlaisesta verkkokäyttäytymisestä ja opetamme esimerkillämme arvokkaita mediataitoja.

Lisäksi olemme mukana kehittämässä sivustoa. Yhteinen päämäärämme on varmistaa, että sivusto pysyy kiusaamisvapaana ja käyttäjille toimivana pakkauksena. Viime tapaamisessa muun muassa kävimme läpi 4H-yhdistysten kautta kerättyä palautetta sivustosta ja sen myötä valitsimme keskeiset kehittämiskohteet.

Keitä me TOP-tehtäväpankissa pörräävät helpparit sitten olemme? Porukka koostuu noin kuudesta vapaaehtoisesta alle 30-vuotiaasta nuoresta ympäri Suomea. Työtä teemme porukassa hyvässä hengessä ohjaajamme TOP-pankinjohtaja Virpi Skipparin kanssa.

Meillä jokaisella on omat kiinnostuksen kohteet, jotka otimme huomioon jakaessamme vastuualueet TOP-tehtävien aiheiden mukaan.

Susanna Leppähaara kommentoi lasten tekemiä puutarha-, metsä- ja luontotehtäviä, mikä oli aika luonnollista, sillä alkukeväästä pitkälle syksyyn Suskin löytää helpoiten puutarhaa tonkimasta.

Neulomista harrastava viime kevään ylioppilas Inka Kervinen antaa palautetta eläin-, askartelu- ja kässätehtäviin.

Kokkauksen ja leivonnan TOP-tehtäviin palautetta antaa leipuri-kondiittoriksi keväällä valmistuva Minna Kaunela.

Viestintä-, vuorovaikutus- ja ympäristö– sekä kierrätystehtäviin palautetta ja kannustusta antaa luokanopettajaksi opiskeleva Minna Suomalainen.

Liikenteen, liikunnan ja teknologian tehtävien palautuksiin vastaa sosiaalipolitiikkaa opiskeleva ja pitkään kerhojakin ohjannut Karri Kauppila.

Kansainvälisyyteen liittyvissä asioissa lapsia kannustaa monikulttuurisuudesta innostunut lukiolainen Iiristiina Heinonen.

Meillä on tapana tavata kasvotusten parisen kertaa vuodessa. Tämän lisäksi olemme kokoustaneet myös skypen kautta ja kirjallisesti muuta mediaa hyödyntäen.

Perusta sinäkin #kannustusryhmä

  1. Kokoa/kootkaa kannustusryhmä esimerkiksi 4H-kerhossa – ja ottakaa yksi aikuinen mukaan.
  2. Mieti/miettikää, miten kannustatte ja tuette toisianne.
    • Mikä juttu toimii luokassanne, ryhmässänne tai joukkueessanne niin hyvin, ettei ketään jätetä ulkopuolelle tai kiusata?
    • Mikä on auttanut sinua ja teitä? Mikä yksittäinen juttu on toiminut kannustuksena?
  3. Jakakaa hyvät kokemukset somessa tunnisteella #kannustusryhmä.

Lue lisää

 

Kirjoittaja: Susanna Leppähaara

Salosta tuleva iloinen ja sosiaalinen Susanna Leppähaara on pitkän linjan 4H-aktiivi. Suski on monessa 4H-hommassa mukana. Hänellä on kokemusta kerhon ohjaamisesta sekä leiritoiminnasta. Lapset ja nuoret inspiroivat ja innostavat häntä toiminnassaan. Nykyisin Suski toimii 4H-helpparina TOP-tehtäväpankissa viiden muun nuoren kanssa. Kiinnostus vaikuttamiseen sai hänet hakemaan valtakunnalliseen 4H-nuorisotoimikuntaan, missä hän toimi kaksi kautta, toisen puheenjohtajana. Nutoku mahdollisti hänelle myös tien 4H Etelä-Suomen alueneuvostoon. Paikallisella tasolla Suski on mukana yhdistyksen hallituksessa ja kouluttaa uusia kerhonohjaajia.

 

African Masterchef -ruokakurssi Itse tehty -rahalla

Kurssin aikana opimme, että ruoanlaittoon ei välttämättä tarvita reseptejä eikä kelloa. Ymmärsimme myös, että teoriaa ei tarvitse aina opettaa ensin, vaan käytännön tekemisen avulla mielemme pysyvät avoimina koko ruoanlaiton ajan. Lue lisää...