4H:n Ruokakoulu-toiminta on esillä MTK:n yleisötapahtumassa Helsingin Rautatientorilla 9.6.

MTK:n ja Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlan kunniaksi järjestettävässä iloisessa tapahtumassa on luvassa maaseutuhenkistä ohjelmaa, nähtävää ja koettavaa koko perheelle perjantaina 9. kesäkuuta kello 9–15. 4H on yhteistyökumppanina mukana tapahtumassa.

Ohjelmalavalla kello 12.30 haastatellaan 4H-liiton kehityspäällikkö Virpi Skipparia, joka kertoo lapsille järjestettävistä Ruokakouluista.

Ruokailoa Ruokakouluissa

4H-yhdistysten järjestämiin Ruokakouluihin osallistuvat 8–12-vuotiaat lapset niin kaupungeissa kuin maaseudulla. Ruokakouluissa opitaan ruoanvalmistustaitoja, edistetään paikallisen ruoan tuntemusta ja koetaan syömisen yhteisöllistä voimaa ja ruokailoa.

Yksi Ruokakoulujen kohokohdista on maatilavierailu. ”On tärkeää näyttää lapsille, mistä ruoka tulee ja miten sitä tuotetaan. Ruoan reitin tunteminen lisää sen arvostusta”, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajien Keskusliitto MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi.

Tänä kesänä useissa Suomi 100 -teemaisissa Ruokakouluissa juhlitaan Safkasynttäreiden merkeissä ja järjestetään lasten villiruokajuhlat 100-vuotiaalle. Lapset tutustuvat omien tekojensa ja oivallustensa kautta Suomen historiaan ja erityisesti ruoan tuotantoon ja luonnosta saataviin raaka-aineisiin.

Kehityspäällikkö Virpi Skippari Suomen 4H-liitosta tekee lasten kanssa puolukka-kaurakeksejä Safkasynttäreille.

Lapset maatilavierailulla, joka on yksi Ruokakoulujen kohokohdista.

Suomen 4H-liiton osastolla ohjelmaa lapsille

Osasto sijaitsee lähellä ohjelmalavaa, torin vasemmalla laidalla. Siellä voi tutustua tarkemmin lasten Ruokakouluihin ja 4H:n ruokakasvatukseen. Lapset pääsevät osastolla muun muassa maalaamaan vesiväreillä monenmoisia ruokaan liittyviä iloisia kuvia. Lisäksi Maaseutunuoret tekevät kasvomaalauksia ja jakavat ilmapalloja.

Satavuotiaan Suomen kunniaksi osastolla voi tilata Tulevaisuuden kuusen. Tulevaisuuden kuusi tarjoaa kaikille suomalaisille tilaisuuden kunnioittaa itsenäisyytemme historiaa ja tukea kestävää kehitystä istuttamalla yhdessä juhlapuita satavuotiaalle Suomelle.

Bonuksena voit päätyä porkkanapannulapun onnelliseksi omistajaksi. Tehtävänäsi on vain tutkailla lasikulhoa ja arvata oikein siinä olevien perunoiden määrä.

Päivän huipennus

Yli sadan maaseudun työkoneen kavalkadi lähtee liikkeelle Rautatientorilta kello 13. Historiallisessa kavalkadissa on useita suomenhevosia ja yli 100 konetta ja traktoria vuodesta 1917 vuoteen 2017.

Lisätietoa MTK 100 traktorikavalkadi -tapahtumasta löydät osoitteesta: https://www.mtk.fi/tyokonekavalkadi ja juhlavuoden sivustolta www.kasvutarinoita.fi.

Tapahtumaa ja kavalkadin etenemistä voi seurata myös suorana videolähetyksenä osoitteessa mtk.fi ja sosiaalisessa mediassa #mtk100 #työkonekavalkadi ja #suomi100.

Tutustu päivän ohjelmaan

Tapahtumasivu

Emma Pihkala, MTK 100 markkinointikoordinaattori, emma.pihkala(a)mtk.fi, 040 920 9831

Lisätietoja 4H:n ohjelmasta:

Virpi Skippari, kehityspäällikkö, Suomen 4H-liitto, virpi.skippari(a)4h.fi, 044 783 0302

Pohjois-Pohjanmaan lapset ja nuoret oppimaan ympäristölukutaitoa lahjoituksen turvin

Professori Mauno Rönkkömäki on lahjoittanut syntymäpäivälahjarahastonsa varat Pohjois-Pohjanmaan lasten ja nuorten ympäristölukutaidon edistämiseen. Varat tulevat osaksi 4H-säätiön stipendirahastoa. Mauno Rönkkömäki -rahaston varoja jaetaan stipendeinä toimintaan, joka edistää nuorten ympäristölukutaidon kehittymistä.…

Nuorten yrittäjyys- ja työelämätaidot puhuttavat SuomiAreenassa 2017

YES-verkoston ja 4H:n paneelissa 14.7. keskustellaan nuorten yrittäjyys- ja työelämätaidoista. Haastamme eri alojen asiantuntijat pohtimaan sitä, millaisia taitoja nuoret tarvitsevat tulevaisuuden työelämässä. Onko tulevaisuus huippuosaajien vai pärjääkö tavis? Lue lisää...