Blogaten ja kokaten vuoden 4H-kerhoksi

Vuoden 2014 voittajakerho bloggaa ja kokkaa Selin monitoimitalolla Vihdissä. Jo viisi vuotta toimineeseen kerhoon kuuluu 19 alakouluikäistä tyttöä ja poikaa. Kerhoa luotsaavat innokkaat ohjaajat Anna Ijäs sekä Henna ja Heidi Kupari.

Selin kokkaus- ja kädentaitokerho rynni voittoon blogillaan, josta loistaa läpi tekemisen meininki, monipuolisuus ja laatu. Voittajien nettipäiväkirjamainen blogi kerhon tapahtumista ja tekemisistä on hauska ja uudenlainen tapa kertoa siitä, mitä kerhossa tehdään. ”Käyntikortti” vakuutti kisan arviointiraadissa istuvat 4H-säätiön edustajat.

Nettiä kannattaa opiskella

Vihtiläisten 4H-kokki- ja kädentaitajien ansiokas blogi on hyvä esimerkki viestinnällisistä ja vuorovaikutuksellisista taidoista, joiden kehittäminen on jo pitkään ollut osa 4H:n tekemää kasvatustyötä.
4H:n mediakasvatukseen kuuluu uusien medioiden haltuunotto ja lasten ja nuorten kasvattaminen toiset huomioonottaviksi verkonkäyttäjiksi. Netti on runsaudensarvi, mutta myös karikkoinen paikka.
Vihdin voittoisat bloggarit oppivat ohjaajia ja kerholaisia myöten käytännön kautta esimerkiksi siitä, mitä blogeissa voi itsestään ja elämästään kertoa ja näyttää? Mitä ei kannata?

Kakkosena akrobatiakerho Limingasta

Toiseksi kilpailussa tullut Limingan 4H-yhdistyksen akrobatiakerho vakuutti tuomariston huimalla videolla, josta huokuu kerholaisten yhteishenki ja iloinen tekeminen. Video: https://www.youtube.com/watch?v=y539ofgNQcI.

Kolmosena Kärkisen kerho Kalajoelta

Kolmanneksi sijoittui Kalajoen 4H-yhdistyksen Kärkisen 4H-kerho. Pienen kylän nuori voima toimii lakkautetulla kyläkoululla, jonka tulevaisuus on vaakalaudalla, mikäli koulun myynti toteutuu. Mutta ainakin vielä nyt vanha talo on täynnä nuorten ja vanhempienkin kyläläisten aktiivista toimintaa.

Valtakunnallisen kisan voittajakerho saa 500 euroa, toiseksi sijoittunut 350 euroa ja kolmanneksi sijoittunut 150 euroa.

Virpi Skippari, kehityspäällikkö virpi.skippari(at)4h.fi
p. 044 783 0302, Suomen 4H-liitto.

Henna Kupari, Selin 4H-kerhon ohjaaja, hwwnna(at)gmail.com
paras yhteydenottoaika klo 17.30 –>

Ministeri Petteri Orpo jakaa stipendejä aktiivisille 4H-nuorille

Stipendin saavista nuorista suurin osa on aloittanut 4H:ssa kerholaisena ja jatkanut siitä luontevasti kerhonohjaajaksi. Nuoret ovat 4H-polullaan hankkineet valmiuksia työelämään ja saaneet myös ensimmäiset työkokemuksensa. Lisäksi monella heistä on oma…