Metsäpelit.fi kokoaa metsäteemaiset pelit yhteen

Metsästä ja peleistä kiinnostuneen nuoren ja vanhemmankin on jatkossa helppo löytää pelit yhdestä paikasta. Metsäpelit.fi julkaistaan 11.11.2016.

Isoisän kanssa poimitut hillat tai äidin kanssa nautitut kesän ensimmäiset mustikat eivät välttämättä ole enää todellisuutta nuorille. Jokaiselle nuorelle pitää silti antaa mahdollisuus tutustua suomalaisten kansallisomaisuuteen, metsään.

Lapin ammattikorkeakoulu ja Suomen 4H-liitto pelillistävät yhdessä ison palan suomalaista metsää. Luonnontuotteiden keruu, puun kaato, puiden istutus ja oman metsätilan pyöritys ovat kokemuksia, joita pääsee pelaten kokemaan Metsäpelit.fi-sivustolla.

Metsäpelit.fi julkaistaan 11.11.2016 Metsämessuilla, Helsingissä.

Suomen luonto on vetovoimainen pelimaailmassakin

Metsäaiheisilla peleillä halutaan tuoda lapsille ja nuorille tietoa metsän mahdollisuuksista vaikkapa ammattia ajatellen.

”Kiinnostus metsäisiä pelejä kohtaan on suuri. Esimerkiksi Marjamania-tasohyppelypeliä on ladattu yli 3 000 kertaa”, kertoo peliteknologia-asiantuntija Petri Hannula.

”Lataukset kertovat, että suomalainen luonto on vetovoimainen myös pelimaailmassa. Metsämessuilla, missä metsäpelejä on pelautettu, ihmisiä tulee jatkuvasti pelaamaan jonoksi asti”, kuvailee Hannula.

Metsäpelit.fi on metsäpelien koti

”Metsäpelit-sivuston on tarkoitus kerätä myös muiden toimijoiden toteuttamia pelejä. Metsäaiheisia pelejä löytyy kyllä, mutta niitä on ollut vaikea löytää. Näin kaikki metsäiset pelit olisivat samassa paikassa helposti löydettävissä”, sanoo hankevastaava Anne Annala.

Metsäpelejä pääsee pelaamaan, kun on tietokone tai älypuhelin ja toimiva nettiyhteys.

Äkräs-hanke

Metsäpelit.fi-sivuston toteutus on osa Äkräs-hanketta. Hanke vahvistaa nuorten tietämystä metsäluonnosta ja metsänkäytöstä yhdistämällä metsäaiheet vetovoimaiseen pelimaailmaan. Metsäistä pelimaailmaa esitellään ja kehitetään yhdessä nuorten kanssa metsäpelileireillä, koululaisten metsäteemapäivissä sekä testaus- ja yleisötapahtumissa.

Äkräs-hanke toteutetaan Lapissa Lapin ammattikorkeakoulun ja Suomen 4H-liiton yhteistyönä. Hanketta rahoitetaan Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta, ja hanke jatkuu vuoden 2018 kesäkuuhun.

Petri Hannula
peliteknologia-asiantuntija
Lapin ammattikorkeakoulu
petri.hannula(at)lapinamk.fi