Nuoret yrittäjät valtaavat Jyväskylän ja juhlivat iltagaalassa

Lauantaina 9.9 Keski-Suomessa vietetään 4H-yritysjuhlaa, niin päivällä kuin illallakin. Päivällä järjestämme nuorille toiminnallisen sparrauspäivän: Business Race -kilpailun. Illalla juhlimme nuorten yrittäjyyttä Ravintola Fiilussa järjestettävässä iltagaalassa.

Business Race -kilpailussa nuoret tutustuvat eri aloilla toimiviin yrityksiin ja niiden toimintaan. 3-4 hengen joukkueet suorittavat tehtäviä yrityksissä Jyväskylän keskustassa ja raportoivat kisaetenemisestään sähköisesti Business Race -kisaraadille. Yhteislähtö tapahtuu Lutakon aukiolta, Ravintola Fiilusta klo 12. Yhteistyöyrityksinä kilpailun toteutuksessa ovat muun muassa Burger King, Glitter sekä Unwritten.

Päivän kisailun lisäksi juhlimme nuorten yrittäjyyttä Ravintola Fiilussa järjestettävässä iltagaalassa klo 18 alkaen. Kyseessä on kutsuvierastilaisuus, jonne on kutsuttu viimeisen 10 vuoden aikana toimineita nuoria 4H-yrittäjiä sekä tällä hetkellä 4H-yrittäjinä toimivia. Nuoret ovat eri puolilta Keski-Suomea. Gaalaan on kutsuttu myös yhteistyökumppaneita ja sidosryhmien edustajia.

Illan tilaisuudessa esiintyvät muun muassa Tubeconissa Vuoden Vloggaaksi valittu Roni Back sekä Voice of Finlandistakin tutut laulajat Andrea Brosio ja Nico Rimbacher. Puheenvuoron käyttää mm. maakuntajohtaja Tapani Mattila.

Päivän rahoituksessa ovat mukana Keski-Suomen maaseutusäätiö, Keski-Suomen liitto sekä Keski-Suomen Yrittäjät, ELY-keskus.

Tapahtuman tausta

4H-yrityskonsepti täyttää tänä vuonna 10 vuotta. Suomen 4H-liitto ja paikalliset 4H-yhdistykset tekevät yrittäjyyskasvatusta nuorten ja nuorten aikuisten parissa. 4H-yrityksen voi perustaa 13–28-vuotias nuori saaden siihen tuen paikalliselta 4H-yhdistykseltä. Keski-Suomi on ollut 4H-yrittäjyyden edelläkävijä. Pelkästään vuonna 2016 alueella toimi 118 4H-yritystä ja 10 vuoden aikana yrityksiä ja yrittäjiä on ollut satoja.

Lisätietoa 4H-yritystoiminnasta

Somessa löydät tietoa hastageilla: #4HYritys, #yritäopitienaa #4HSuomi

Sirkka Suomäki
Järjestöpäällikkö