Reilu Teko -säkkikeräyksessä hyvät tulokset

Reilu Teko -kampanjassa 4H-nuoret keräsivät viime kesänä säkkejä 656 tonnia. Säkkikeräyksen järjestivät Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H, paikalliset 4H-yhdistykset ja Yara Suomi Oy. Keräykseen osallistuivat myös Hankkija Oy, Lantmännen Agro Oy, Raisioagro Oy ja Tilasiemen Oy. Kampanjan suojelijana toimi Maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio.

Palkitsemistilaisuudessa Helsingissä kaupallinen johtaja Timo Räsänen luovutti Suomen 4H-liiton toimitusjohtajalle Tomi Alakoskelle 128 419 euron arvoisen shekin. Keräyksen tuotto käytetään säkkikeräykseen osallistuneiden nuorten palkkoihin ja nuorisotyön tukemiseen.

Tilaisuudessa palkittiin suurin nousija, 4H-yhdistys, joka lisäsi eniten säkkien keräystä edellisestä vuodesta. Kunniakirja luovutettiin Härmänmaan 4H-yhdistyksen toiminnanjohtaja Kirsi Siltamäelle. Yhdistys keräsi 32 557 kiloa säkkejä, edellisvuonna 27 059 kiloa, joka on 5 498 kiloa edellisvuotta enemmän.

– Reilu Teko -kampanjalla on hienot kymmenien vuosien perinteet. Tänä vuonna kerättiin jälleen merkittävä määrä muovijätettä, joka saadaan hyötykäyttöön. Kampanjassa toteutuvat hienosti myös 4H-järjestön arvot. Nuoret saavat työkokemusta, ja kampanja on samalla merkittävä ympäristöteko, toteaa Tomi Alakoski.

– 4H:n kanssa tehtävä yhteistyö on meille arvokasta. Hoidamme tällä tavoin jokaiselle tuottajalle kuuluvan tuotevastuuvelvollisuuden tarjoamalla asiakkaillemme mahdollisuuden säkkien kierrätykseen. 4H järjestää säkkien keräyspisteet eri puolilla Suomea ja Yara organisoi säkkien kuljetuksen näiltä keräyspisteiltä jatkokäyttöön. Kiitos yhteystyöstä myös keräyksessä mukana oleville liikekumppaneillemme. On hienoa, että tämä toiminta tarjoaa työmahdollisuuksia 4H-nuorille, toteaa Timo Räsänen.

Keräyksellä saatiin talteen noin 70 prosenttia maatiloille toimitetuista lannoitesäkeistä. 4H-nuoret ovat keränneet lannoite- ja siemensäkkejä jo vuodesta 1975, yhteensä noin 37 miljoonaa kiloa. Pesun, murskauksen ja sulatuksen jälkeen säkit käytetään uusiomuovin raaka-aineeksi.

Aino Tonttila
järjestöpäällikkö
aino.tonttila@4h.fi

Seija Luomanperä