Safkasynttärit Suomelle – lasten villiruokajuhlat 100-vuotiaalle!

Miten lapset juhlivat satavuotiasta Suomea? Tuhannet lapset eri puolilla Suomea järjestävät 4H-kerhoissa Safkasynttärit Suomelle -tapahtumia, joissa he juhlivat maamme satavuotista itsenäisyyttä yhdessä kutsuvieraittensa kanssa villiruokateemalla.

Lapset suunnittelevat ja toteuttavat synttäritapahtumat itse ja kutsuvat juhliin esimerkiksi vanhempiaan, isovanhempiaan, koulukavereitaan, kuntalaisia ja kuntapäättäjiä.

Toukokuu on lasten Suomi 100 -juhlaa

Jokainen kerho luo juhlista itsensä näköisen – osa 4H-yhdistyksistä järjestää suuremmat yhteisjuhlat paikallisten kerhojen kesken, ja osa kerhoista järjestää pienet juhlat omin voimin tai muutaman kerhon yhteistoimintana. Tähän mennessä jo lähes kaksisataa 4H-yhdistystä eri puolilla Suomea on ilmoittanut järjestävänsä Safkasynttärit. Pääosa juhlatapahtumista järjestetään toukokuussa, mutta juhlia voi koko vuoden.

Idea Safkasynttäreihin lähti paikallisten 4H-yhdistysten toiveesta juhlistaa suomalaista luontoa yhdessä lasten kanssa. Juhlissa syödään yhdessä ja pöytä katetaan suomalaisen kevään parhailla herkuilla, kuten nokkossipseillä, vuohenputkimuffinsseilla ja villiyrttismoothieilla. Villiruokareseptejä täydentävät kotimaisista marjoista tehtävät makeat herkut ja kupliva juhlajuoma.

Ruokakasvatusta lapsille

Safkasynttäreiden avulla lapset tutustuvat oman tekemisensä ja oivallusten kautta Suomen historiaan ja erityisesti ruoan tuotantoon ja luonnosta saataviin raaka-aineisiin.

Suomen 4H-liitto on yrittäjyyskasvatuksen ohella merkittävä kasvattaja ruokaan liittyvissä asioissa. Ruokakasvatus on vahvasti esillä suuressa osassa 4H-toimintaa – kokkausta ja muitakin ruokaan liittyviä asioita opetellaan kerhoissa ja Ruokakouluissa. Lisäksi nostamme ruokaa ja ruokakasvatusta esiin erilaisten teemojen ja kilpailujen avulla. Tämän vuoden erikoisuutena 4H-toiminnassa ovat Safkasynttärit.

Safkasynttärit ovat osa Suomi 100 -ohjelmaa ja mukana Syödään yhdessä -hankkeessa.

Lisätietoja

Valtakunnallisesti lisätietoja saa 4H-liitosta Virpi Skipparilta. Alueellisesti 4H-toiminnasta ja Safkasynttärit-tapahtumista lisätietoja antavat aluejohtajat, joiden yhteystiedot alla.

Tietoja ja kuvia Safkasynttäreihin liittyen löytyy myös verkkosivuilta:

4H-liiton verkkosivuilla https://www.4h.fi/tekemista/kerhot/safkasynttarit-suomelle/

Safkasynttäreiden kuvapankki median käyttöön osoitteessa https://suomen4hliitto.kuvat.fi/kuvat/Safkasyntt%C3%A4rit/

Villiruokaohjeita ja ohjeita juhlien järjestämiseen https://www.toptehtavat.fi/task/theme/14554/safkasynttarit-suomelle

Ruokailoa ruokakasvatuksella -blogiteksti https://www.4h.fi/ajankohtaista/organisaatio-blogi/ruokailoa-ruokakasvatuksella/

Työntekijöiden sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@4h.fi

Virpi Skippari

kehityspäällikkö
Karjalankatu 2 A
p. +358 44 783 0302
Twitter: @vskippari

Anna-Kaisa Wuotila
4H Lappi, Rovaniemen toimipiste
Ukkoherrantie 15 B 18
96100 Rovaniemi
+358 40 095 0224
Twitter: @annakaisaw

Alueellinen yhteistyö Lapin maakunnassa.

Maria Isolahti
4H Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu, Oulun toimipiste
Uusikatu 57–59 as. 207
90120 Oulu
+358 44 556 9138
Twitter @MariaIsolahti

Alueellinen yhteistyö Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa.

Riitta Huhtala
4H Pohjanmaa ja Keski-Suomi, Kokkolan Kälviän toimipiste
Kälviäntie 24 E
68300 Kälviä
+358 40 071 8963
Twitter @RiittaHuhtala

Alueellinen yhteistyö Keski- ja Etelä-Pohjanmaan sekä Keski-Suomen maakunnissa.

Kari Kuokkanen
4H Itä-Suomi, Joensuun toimipiste
Rantakatu 26 4.krs
80100 Joensuu
+358 50 570 7433

Alueellinen yhteistyö Pohjois-Karjalan-, Pohjois-Savon- ja Etelä-Savon maakunnissa.

Päivi Kiviranta
4H Länsi-Suomi, Tampereen toimipiste
PL 97, 33101 Tampere
Käyntiosoite:
Näsilinnankatu 48 D
+358 44 783 0320
Twitter @PKiviranta

Alueellinen yhteistyö Pirkanmaan, Hämeen ja Satakunnan maakunnissa.

Helena Herttuainen
4H Etelä-Suomi, Riihimäen toimipiste
Kauppakuja 5 A 34
11100 Riihimäki
+358 50 441 8636
Twitter @HHerttuainen

Alueellinen yhteistyö Varsinais-Suomen, Uudenmaan, Päijät-Hämeen, eteläisen Kanta-Hämeen, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakunnissa.

Suomen 4H:n STT Info: https://www.sttinfo.fi/tiedote/safkasynttarit-suomelle—lasten-villiruokajuhlat-100-vuotiaalle?publisherId=24977777&releaseId=59641133

Oletko sinä kesän 2017 4H-tubetähti?

KIPINÄYRITTÄJÄT TUBETTAVAT Kipinäyrittäjät ovat nuoria, jotka ovat syttyneet 4H-yrittäjyyteen. He yrittävät, oppivat ja tienaavat. Jokainen omalla tavallaan. Hae mukaan, jos olet 15–28-vuotias ja joko perustamassa 4H-yritystä kesäksi, jo kokenut 4H-yrittäjä…

Reilu Teko -säkkikeräys käynnistyy

Suomen 4H-liitto, Finland svenska 4H ja paikalliset 4 H-yhdistykset järjestävät perinteisen Reilu Teko -säkkikeräyksen. Keräyksen päärahoittaja on Yara Suomi. Säkkikeräykseen osallistuvat Hankkija, K-maatalous, Raisoagro ja Tilasiemen. Säkkikeräys työllistää satoja nuoria…