Vastuullinen Virtanen kerää taas AIV-liuosastioita

4H-järjestö ja Eastman Chemical Company järjestävät muovisten AIV-liuosastioiden keräyksen 15.–16.9. Keräyspisteitä on yli 80 eri puolilla Suomea, ja niistä huolehtivat nuoret yhdessä paikallisen 4H-yhdistyksen kanssa. Kaikki kerätyt tynnyrit ja kanisterit kierrätetään Suomessa muoviteollisuuden raaka-aineeksi.

Nuoria työllistävä ja viljelijöille maksuton valtakunnallinen keräyskampanja kulkee nimellä Vastuullinen Virtanen.

Kampanja laajenee

Uudistunut AIV-astioiden keräyskampanja Vastuullinen Virtanen järjestetään nyt toista kertaa. Viime vuonna viljelijät palauttivat keräykseen yli 10 000 kanisteria ja noin 1 000 tynnyriä.

”Tuloksen innoittamina lisäsimme keräyspisteitä tänä vuonna kolmanneksella, ja nyt niitä on yli 80 ympäri Suomen. Keräyspisteistä pohjoisin sijaitsee Rovaniemellä, eteläisin Salossa, itäisin Ilomantsissa ja läntisin Isojoella, toteaa AIV-liiketoiminnan vetäjä Kirsi Kuparinen.

”Saimme viime vuoden keräyksestä paljon positiivista palautetta sekä 4H-nuorilta että viljelijöiltä, jotka arvostivat kierrätysmahdollisuutta. Jatkamme yhteistyötä 4H:n kanssa edellisvuoden hyvien kokeusten pohjalta”, Kuparinen lisää.

”4H on aina kantanut huolta maaseutuympäristöstä muun muassa järjestämällä lannoitesäkkikeräyksiä. Haluamme auttaa maatiloja kierrätyksessä ja samalla tarjota töitä maaseudun nuorille”, kertoo yhteyspäällikkö Patrik Lindfors Suomen 4H-liitosta.

Vuonna 2017 keräys toimii näin

Keräys toteutetaan siten, että viljelijät voivat 15.–16.9. ilman maksua toimittaa tyhjät 30 litran AIV-liuoskanisterit ja 200 litran AIV-liuostynnyrit 4H-yhdistysten keräyspisteisiin.

4H-nuori tarkastaa astiat ja pakkaa ne kuljetusta varten yhdessä viljelijän kanssa. Viljelijöitä pyydetään tuomaan mukanaan myös kuormalavoja, joita tarvitaan pakkaamisessa. Eastman huolehtii keräyspisteen tyhjennyksestä keräyksen päätyttyä.

Keräykseen kelpaavat AIV-liuosastiat

Keräykseen voi jättää 30 litran AIV-kanistereita ja 200 litran AIV-tynnyreitä, jotka ovat sisältäneet Kemiran, Tamincon tai Eastmanin pakkaamia AIV, Prima, Mestarin Vahva, Stabilizer tai Propcorn -tuotteita. Astioiden tulee olla tyhjiä, ehjiä ja korkkien ja kansien kierrettyinä paikoilleen.

Muita markkinoilla olevia säilöntäainekäytössä olevia astioita ei oteta vastaan turvallisuussyistä.

Nuoria työllistävän ja viljelijöille maksuttoman valtakunnallisen keräyskampanjan järjestävät Suomen 4H-liitto, paikalliset 4H-yhdistykset ja Eastman Chemical Company. Keräyksen rahoittaa Taminco Finland Oy, joka on Eastman Chemical Companyn suomalainen tytäryhtiö.

Tiedot 4H-yhdistysten järjestämistä keräyspaikoista ovat osoitteessa: www.4h.fi/AIVkeräys.

Patrik Lindfors
yhteyspäällikkö
patrik.lindfors(a)4h.fi
www.4h.fi

Kirsi Kuparinen
AIV-liiketoiminnan vetäjä
kirsikuparinen(a)eastman.com
Eastman Chemical Company
www.AIV.fi

Tallenna

Duunit, yrittäminen ja tubettaminen puhuttavat Tubeconissa 12.8.

Tubettavien 4H-yrittäjien paneelissa pohditaan, mitä taitoja tubettaminen ja yrittäjyys opettavat ja miten tubettaminen voi hyödyttää yrittäjyyttä tai työnhakua. Panelistit keskustelevat myös siitä, mitä nuorisojärjestöt, oppilaitokset, kunnat ja yritykset voivat tehdä uudella tavalla, jotta nuoret löytävät vahvuutensa ja työllistyvät. Lue lisää...

Nuoret yrittäjät valtaavat Jyväskylän ja juhlivat iltagaalassa

Lauantaina 9.9 Keski-Suomessa vietetään 4H-yritysjuhlaa, niin päivällä kuin illallakin. Päivällä järjestämme nuorille toiminnallisen sparrauspäivän: Business Race -kilpailun. Illalla juhlimme nuorten yrittäjyyttä Ravintola Fiilussa järjestettävässä iltagaalassa. Business Race -kilpailussa nuoret tutustuvat…